De dynamiek van de verkeercentrale

Jorinke Vos 03-07-2018 0 reacties

Het is druk op de A27 of A1 door werkzaamheden. Rode kruizen en snelheidsbeperkingen verschijnen op de matrixborden boven de weg. Het lijkt allemaal automatisch te gaan, maar er zitten heel wat wegverkeersleiders achter de knoppen.

Wout Buikema is vanuit de verkeerscentrale in Utrecht betrokken bij de verbreding van de A27/A1. Hij werkt sinds 2009 als wegverkeersleider. ‘Als er werkzaamheden zijn op de snelweg is er van tevoren een hoop werk verzet. Omleidingen worden bedacht. Hoe maken we met kruizen een veilige werkplek voor de aannemer? Natuurlijk staan we ook tijdens de werkzaamheden op scherp. Maar je moet als wegverkeerleider heel goed in kunnen spelen op de drukte. Als het te druk wordt, dan bieden we een alternatieve route. Bijvoorbeeld met de afsluiting van de A27 een paar weken geleden. Het was dat weekend 30 graden Celsius. Dan wil je echt niet in de file staan. Toch stroomde het verkeer op een gegeven moment niet meer goed door. Toen hebben we besloten al bij afslag Rijnsweerd het verkeer om te leiden. In plaats van verderop bij afslag Bilthoven, wat het oorspronkelijke plan was. In overleg met de officier van dienst, weginspecteur en coördinerend wegverkeersleider hebben we dit toen snel aan weten te passen.’

24/7
Om de situatie op de snelwegen te kunnen monitoren heeft Wout wel 20 beeldschermen voor zich. ‘Bijna alle stukken van de wegen kunnen we via camera’s volgen.’ Met behulp van lussen in het wegdek en diverse meetsystemen blijft Wout op de hoogte van de situatie op de weg. Wout krijgt een melding via de politiemeldkamer. Er staan een auto met pech op de A27 en er is geen vluchtstrook. Wout schakelt snel de camera’s in en ziet dat de auto op een rijstrook staat. Om ongelukken te voorkomen plaatst Wout meteen rode kruizen op de rijstrook waar de auto met pech staat. Daarna belt Wout een berger die het pechgeval gaat wegslepen. Gelukkig zijn we op deze manier snel ter plaatse en is de rijstrook snel weer vrij voor het verkeer. Tijdens de aankomende weekendwerkzaamheden op de A1 zetten we nog een extra berger standby, omdat overdag maar een beperkt aantal rijstroken beschikbaar is. Mocht er wat gebeuren, dan kunnen we nog sneller een sleepwagen sturen en de weg weer vrij maken.

Achter de knoppen
Verder is onderdeel van mijn werk, dat ik regelmatig overleg met aannemers. Lukt het om een bepaald stuk van de weg af te zetten? Of andersom: dat een aannemer ons belt met de vraag of ze een weg mogen afsluiten. Dat kan niet altijd. Bijvoorbeeld als we niet om kunnen leiden, door werkzaamheden op andere snelwegen. Of als het op dat moment te druk is op de weg. Dat kunnen we zien via de lussen in het wegdek die registreren hoeveel voertuigbewegingen er over de weg gaan. Dankzij deze registratie gaan de matrixborden met snelheidsbeperkingen ook automatisch aan op het moment dat het druk is.’

Altijd dynamiek
Werkzaamheden brengen dus zeker uitdagingen met zich mee, ook voor de wegverkeersleiders. Maar de meest bijzondere uitdaging blijven de spoedtransporten, vertelt Wout. ‘Als er bijvoorbeeld kinderen naar een specialistisch ziekenhuis moeten, is er veel haast bij. Wij zetten dan stukken snelweg af met rode kruizen op de eerste rijstrook. Door een open verbinding met de ambulance zorgen wij dat deze zonder oponthoud zijn route kan vinden naar de plaats van bestemming. Op die momenten zit je wat meer in de adrenaline, want je wilt niet dat de ambulance er langs moet, en er geen kruizen staan. Het mooie aan mijn werk is dat het heel dynamisch is. Op piekmomenten merk je dat ons team goed op elkaar is ingespeeld. We hebben dan aan een half woord genoeg. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in de komende hinderweekenden op de A1.’

0  reacties